måndag 30 november 2015

Känna efter lite extra...

GODERAFTON  mitt i adventsstöket mina små slocknade juleljus och utbrända stjärngossar. Hur har ni det i julstöket? Börjat fira ännu? X-mas-time är normalt Fru Infertils favorithögtid, men sedan barnlösheten trädde ikraft har julhatet eskalerat. Proudly introducing....:






Yeah, that´s me! 

Men, on a different note (om vi lämnar hela juldiskussionen vs barnlöshet bakom oss, vilket vi ska för det är ämne för ett senare blogginlägg, stay tuned); nu är Fru Infertil mitt i smeten inne i FETWW: the Fabulously Extraordinary Two Week Wait!Och det är verkligen så härligt som ni just nu tänker er. (För er som är helt nya in i min blogg - och det vet jag att ni är med tanke på den ständigt ökande besöksströmmen - two week wait är tiden efter ägglossning och fram till förväntad mens, vilket är nästan exakt 14 dagar för de flesta livmoderbärare. Inte alltid och inte för alla, men typ alltid kommer mensen 14 dagar efter ägglossning, och därmed är de där två veckorna asjobbiga för oss att vänta ut när det gäller om vi har blivit gravida eller inte... Vi känner efter... lite... om en säer.....)

 "Åh, spände det inte till lite där?" "Mådde jag inte lite ovanligt illa nu efter morgonmaratonet med kaffe och snus och tom mage?" (I know u won´t judge...)  "Är det inte lite tidigt för mensvärk?"


Se för JO det är det! Det ÄR lite tidigt för mensvärk, men det är också helt omöjligt och framför allt ONÖDIGT att dra några växlar på det. För många är de månader som jag har känt mensvärk för tidigt. Extra spända bröst, lite mer illamående på bussen än vanligt, extra sur, extra glad.... Jag är som en pizza på lokala haket; EXTRA ALLT!


Och jag vet ju allt detta. Eder Fru Infertil är en utbildad högintelligent kvinna, som vet bättre än att BRYTA SIG IN I (ok this is not a proud moment) ett Clearblue Digital. Och ändå gjorde jag det. Jag har läst om, och i hemlighet hånat, galningarna på Familjeliv som bryter sig in i det digitala testet och börjar tolka streck.... Jag rev till och med upp ett litet sår på fingret i all min desperata iver... Ja, jag erkänner allt för er, intet döljer jag, för jag har intet att dölja. Bara mitt stora värkande bultande sår inuti, som är lika vackert och ömtåligt, som det är patetiskt och dumt. Jag vet. Tack vare mina tio tusen timmar i terapi kan jag se alla nyanser i detta, och jag kan och vill också erkänna all min litenhet för er, eftersom jag vet att någon av er kommer att läsa detta, och känna dig bara yttepyttelite mindre ensam.

So there. Fru Infertil känner efter. Tittar efter. Lite extra. Känner efter. Lite mer. Och jag förlåter och förbannar och accepterar och skäms över mig själv i samma sekund som jag gör det. Liksom jag gör med er. För ni har väl varit där, har ni inte? Varje månad, samma sak, för en oförklarligt ofrivilligt barnlös i en heterosexuell relation med en friskförklarad spermiebärare. Vi tror, och vi hoppas, för det KAN gå. SKA kunna gå. Även om vi vet, att hade det skullat gå, så hade det ju redan gått, så hindrar det inte det mest dyrbara lilla juleljuset av dem alla. Det pyrande tynande hoppet inombords.






Glad sista november, mina små hjärtan. Vi ses i december, och vi tar oss igenom det, tillsammans. <3



7 kommentarer:

  1. Så fint skrivet och jag känner mig genast lite mindre ensam. De sista meningarna, det är precis där jag är just nu så tack för dina ord. Nu håller vi tummarna och tänder ljus! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, glad jag blir!! Ja, ljus och tummar, det är det enda botemedlet vi har. <3

      Radera
  2. Jag älskar dig för att du skrivet sånt som vi behöver läsa. Ord som gör oss mindre ensamma och mindre crazy. Jag önskar jag kunde återgälda det på något vis. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar dig för att du kommenterar sånt som jag behöver läsa!! Du har redan återgäldat det tiotusenfalt!!!!! <3 <3 <3

      Radera
  3. Jag är så tacksam för din ärlighet och jag känner igen mig i det du skriver. Är också inne i den låååånga two week wait och har nog 5-6 dagar kvar till bim. Jag känner allt i min kropp, och varje månad kommer ett nytt tecken, eller något är starkare än vad det brukar. Om jag tänker efter så kan jag nog framkalla vilka känslor som helst, "jo men det moler nog där nere ändå", och så två minuter senare känner jag ingenting för jag tänker inte längre på det. Kroppen är allt bra konstig...
    Men vi är inte ensamma, så många är vi som sitter där hemma och väntar och tänker.. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej min kära Caroline, så gott att veta för mig också att jag inte är ensam, så stort tack för din kommentar! Jag hoppas din 2ww är så mild som den bara kan vara. Själv har jag veckan till ära varit däckad i en illasinnad förkylning, vilket bara gjort kännandet mer tydligt, och jag har haft all tid i världen att låta symtomen gå bananas med mig. Obra! Brukar vara lättare att jobba så en kan tänka på annat. Idag ämnar jag fake it til I make it. Jag är inte helt återställd ännu men det var inte värre än en helt vanlig hederlig förkylning (men som däckade mig helt, jag har inte så höga marginaler nuförtiden) så nu blir det lite champagne tror jag allt i kväll. Vem vet, kanske är det sista sippen...? (Paus for laughs...) ;) Kram!

      Radera
  4. Passa på och njuuuuuuut! [här ser man asmånga gladagubben- och tummen upp-emojis]
    Krya på dig frun och hoppas på det allra bästa firandet för er båda inom en snar framtid.
    Kram!

    SvaraRadera