lördag 14 februari 2015

Mer inkludering på Familjeliv.se!

Nämen! Varför har ni inte sagt något? Vi barnlösa hamnar ju på Familjeliv.se om och om igen - det är ju bara att erkänna. De där tidiga tecknen, kan man vara gravid även med mens, exakt hur ser ett plus ut, hur ska jag bete mig mot min vän som blev gravid på ett halvt hångel och som jag nu bara inte orkar vara glad för, etc etc etc...Nu hamnade Fru Infertil där i fast beslutsamhet ett för en gångs skull lösa det där medlemskapet. Innan har jag inte riktigt orkat med det - av rädsla för att jag ska fastna har min för länge sedan infört Familjeliv.se-förbud här hemma.

DÖM av min förvåning när jag upptäckte valalternativen när en ska bli medlem! Då ska en fylla  viktiga saker såsom namn, ålder etc, men också välja i vilken roll en är medlem på Familjeliv.se.

Alternativen är:
  • Förälder
  • Förälder & väntar barn
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Övrigt
Nååååå, mina små kärleksmums, känns något av detta igen? Är det en rimlig beskrivning, att vi planerar barn? PLANERAR barn? Som vore det en semester!

Iofs, för somliga är det ju så...... För somliga är barn något en "skaffar", "får" eller "planerar in", när det passar. För andra, oss barnlösa t ex, är det där med att planera barn något som snarast känns som ett hån...

Jag fattar att en plats som Familjeliv.se har föräldrar som huvudsaklig målgrupp och att de flesta som blir medlemmar där utan problem fyller i sina alternativ, så nog är inte Familjeliv.se utformat för mig eller mina likar i första hand, och det är heller inget jag kräver. Men lite medvetenhet och omtanke har väl aldrig skadat något, och det är väl bättre att vara inkluderande gentemot alla?

ÖNSKAR barn - passar väl lika bra, om inte bättre? Det är lika sant för oss alla, oavsett vart vi är i fasen, eller hur?

Sen finns det ju massa folk som inte vill ha barn, men ändå tycker att frågorna som dryftas på Familjeliv.se är spännande att diskutera, som ju kretsar kring familjerelationer, eller familjefrågor. Och detta berörs ju vi alla av, för alla har vi väl en familj, oavsett vad de består av? Vi bråkar med våra partners, vänner, undrar vad som är fel på oss, behöver stöd i allehanda frågor, och detta inte alltid relaterat till om vi fått eller vill ha avkomma, right?

Så Familjeliv.se - Fru Infertil bjuder er välkomna in i 2015-talet och uppmanar er till att spränga de där trista konventionella normativa rollbeskrivningarna som utesluter så många, ta chansen att vara riktigt moderna, inkluderande och medvetna, och bredda ert målgruppstilltal! Jag är säker på att ni kommer sälja mååånga fler annonser dessutom! Win-win-Fru Infertils huvud i spinn!

Så här, sammanfattningsvis - kommer ett utkast på......

Fru Infertils Speciella Nya Toppen-Roll-lista till Familjeliv.se

  • Familjemedlem
  • Förälder
  • Förälder och väntar barn
  • Önskar barn
  • Väntar barn
Vassegoa! Jag väntar mig inget annat i ersättning än evig glamour och heder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar